Projecten
Patiënt support programma’s DuodopaCare en SynaCare
Doel Patiënt Support Programma:
- Patiënt/ ouders/ verpleegkundigen ondersteunen bij gebruik geneesmiddelen Duodopa of Synagis
- Registreren Adverse Events (bijwerkingen)
- Registreren productklachten
- Door regelmatig telefonisch contact met de patiënt/ ouders kunnen alle effecten van de geneesmiddelen goed worden gemonitord. Waarnodig kan gebruik van het geneesmiddel worden bijgestuurd
- Kennis over de geneesmiddelen optimaliseren door centralisatie
Project high lights:
Voorafgaand aan de implementatie van beide programma’s is er binnen Alliance Healthcare gekozen om een nieuwe afdeling te starten: Alcura apotheek.
Op het moment dat Alcura apotheek van start ging werden 2300 patiënten ingeschreven.
Training team en de verpleegkundigenpool. Inhoudelijke training over de beide geneesmiddelen. Daarnaast training over productklachten en farmacovigilantie (= Geneesmiddelenbewaking om bijwerkingen van geneesmiddelen en problemen gerelateerd aan geneesmiddelen op te sporen)
Oplevering handboek patiënt support programma DuodopaCare en SynaCare, deze borgen een eenduidige werkwijze.
Mijn werkzaamheden:
Voordat de Alcura apotheek daadwerkelijk van start kon gaan moesten er nog een aantal praktische zaken geregeld worden waarbij ik heb ondersteund.
Ik heb inventariserende gesprekken gevoerd om de wensen van de betrokken afdelingen van het farmaceutische bedrijf AbbVie in kaart te brengen. Gesprekspartners waren de Business Unit Managers Neurology en Paediatrics, Manager Insurers Affairs, Distribution and Care programs, Manager Pharmacovigilance, Manager Quality complaints.
Voor de toediening en begeleiding thuis door verpleegkundigen is er een contract afgesloten met een onderaannemer. Om de implementatie goed te laten verlopen heb ik veel contact gehad met de directeur en de projectmanager.
Ik heb het proces beschreven met de daarbij behorende protocollen en werkinstructies. Deze zijn samengevoegd in het handboek patiënt support programma DuodopaCare en SynaCare.
Overheveling Biologicals, groeihormonen, oncolytica
Doel overheveling:
- Geneesmiddelen, die door de overheid op de lijst ‘dure geneesmiddelen’ zijn geplaatst, verstrekken vanuit het ziekenhuis waar de hoofdbehandelaar werkzaam is.
- Bekostiging ‘dure geneesmiddelen’ vanuit ziekenhuisbudget.
- Reductie geneesmiddel kosten door betere inkoopafspraken.
- Kwaliteitsverhoging door kortere lijnen.
- Doelmatigheidsverhoging totale behandeling.
Project high lights
Inventarisatie mogelijkheden om de distributie van de over te hevelen geneesmiddelen en de daarbij komende werkzaamheden te organiseren vanuit de poliklinische apotheek.
Met de verkregen informatie is een kostenberekening gemaakt.
Het plan betreffende de distributie van de over te hevelen medicatie is door mij gepresenteerd in de werkgroepen.
Implementatie distributie van de over te hevelen geneesmiddelen.
Start satelliet apotheek op de oncologie poli.
Mijn werkzaamheden:
Ik ben begonnen met een inventarisatie van alle mogelijkheden om de distributie te organiseren vanuit de poliklinische apotheek. Daarvoor heb ik gesprekken gevoerd met de verschillende aanbieders van zorgprogramma’s. Ook heb ik een aantal werkbezoeken afgelegd bij andere ziekenhuizen om te bespreken met de apothekers hoe zij de distributie betreffende de overhevelingsmedicatie organiseren.
De betrokken afdelingen binnen het UMCG waren vertegenwoordigd in de werkgroepen overheveling. De vertegenwoordigers, medisch specialisten/ afdelingshoofden/ professoren en verpleegkundigen, van de afdelingen heb ik naast de reguliere vergadering ook in persoonlijke gesprekken nauw betrokken bij de inventarisatie.
In overleg met de beherend apotheker heb ik gekeken naar de werkzaamheden die toegevoegd zouden moeten worden aan de dagelijkse routine van de poliklinische apotheek.
Ik heb de inventarisatie samengevat in een advies naar de werkgroepen. Na dit advies te hebben gepresenteerd is de beslissing genomen om de distributie te laten organiseren door de poliklinische apotheek.
Ik heb de implementatie van dit proces begeleid.
Synchronisatie/ herhaalservice
Doel synchronisatie/ herhaalservice:
- De apotheek biedt met dit proces een betere begeleiding bij het juist gebruiken van medicijnen
- De patiënten krijgen 1 x per kwartaal bericht vanaf welke datum de medicatie afgehaald kan worden
- Efficiëntere werkwijze
- Betere communicatie tussen apotheek en patiënt
- De patiënt, huisarts en apotheek krijgen goed inzicht en overzicht in wat de patiënt aan medicijnen gebruikt.
Project high lights:
Het bezorgproject gaf inzicht en overzicht in wat de patiënt aan medicijnen gebruikt daarom heb ik advies uitgebracht om een soortgelijk traject te starten voor alle patiënten die chronisch medicatie gebruiken.
Door middel van de pilot zijn de kinderziektes geïnventariseerd en waar nodig is het proces bijgestuurd.
Mijn werkzaamheden:
Nadat ik advies had uitgebracht over de mogelijkheden van dit proces heb ik het projectplan geschreven.
Voorafgaand aan de implementatie van dit nieuwe proces heb ik gesproken met de huisartsen. Samen met de huisartsen hebben we besloten welke patiënten in aanmerking konden komen voor de Pilot.
Ik heb de pilot voorbereid en uitgevoerd.
In samenspraak met de patiënt in een persoonlijk gesprek heb ik samen met de projectgroep de medicatie gesynchroniseerd.
Bezorgproject
Doel bezorgproject:
- De apotheek biedt met deze werkwijze betere begeleiding bij het juist gebruiken van medicijnen
- Regulering aantal te thuis te bezorgen pakketten
- Goede samenwerking tussen patiënt, apotheek, huisarts en wijkverpleging
- De patiënt heeft altijd een actueel medicatieoverzicht in huis
- Betere communicatie tussen apotheek en patiënt
- Efficiëntere werkwijze
Project high lights:
Na een inventarisatie van de bezorgingen binnen de apotheek bleek dat wij bij veel vaste patiënten frequent aan de deur kwamen.
Persoonlijke gesprekken met patiënten om de thuisvoorraad aan medicijnen te inventariseren.
Synchronisatie medicatie, zodat de apotheek 1 maal per maand de medicatie thuis kon bezorgen.
Mijn werkzaamheden:
Met de uitkomst van deze inventarisatie heb ik een voorstel geschreven hoe we dit konden gaan verbeteren/reguleren.
Waar nodig heb ik patiënten thuis bezocht om samen te kijken welke medicijnen in welke hoeveelheden thuis waren.
In samenspraak met de patiënten heb ik de verschillende medicijnen gesynchroniseerd zodat er 1 keer per maand een levering kon plaatsvinden.
Door deze werkwijze krijgt de patiënt, huisarts en apotheek goed inzicht en overzicht in wat de patiënt aan medicijnen gebruikt.
CARA-check
Doel CARA-check:
- Onjuist gebruik van medicatie signaleren en adequaat oplossen in samenspraak met de huisarts,
- Patiënten controleren die alleen luchtwegverwijders gebruiken,
- Patiënten controleren die inhalatiecorticosteroïden zo nodig gebruiken,
- Patiënten die meerdere soorten inhalatieapparaten (bv. turbuhaler, aerosol, diskus) gebruiken, de mogelijkheid bieden om over te gaan op een soort,
- De inhalatietechniek van de patiënt wordt tijdens de controleafspraak gecontroleerd.
Project high lights:
Start protocollering 1e uitgifte-, 2e uitgifte- en vervolggesprekken.
Omdat er tijdens het 1e gesprek veel informatie wordt verstrekt is ervoor gekozen om de patiënt na 2 weken te benaderen voor een vervolggesprek.
Pilot 1e -, 2e -, en vervolggesprekken.
Oplevering handboek CARA-check.
Mijn werkzaamheden:
Ik heb als projectleider werkoverleg gepland met de verantwoordelijke/ gespecialiseerde assistentes. Tijdens dit werkoverleg zijn nieuwe ideeën ontstaan en door mij verder uitgewerkt in het projectplan.
De gespecialiseerde assistentes hebben de protocollen samengesteld, ik heb gecontroleerd of zij binnen de afgesproken tijdsvensters werkten.
Het project heb ik gepresenteerd aan de huisartsen.
Ik heb een inventarisatie per huisarts gemaakt van patiënten die in aanmerking zouden komen voor een CARA-check gesprek. De huisarts heeft per patiënt advies gegeven over welke patiënten hij eerst zelf op het spreekuur wilde uitnodigen en welke patiënten voor een CARA-check bij de apotheek konden worden uitgenodigd.
Ik heb de planning gemaakt voor de weken waarin de CARA-check heeft plaatsgevonden.
Ik heb een handboek CARA-check gemaakt. Daarnaast het advies uitgebracht om de 1e uitgifte-, 2e uitgifte- en vervolggesprekken op te nemen in de dagelijkse routine van de apotheek, zodat uiteindelijk de CARA-check een minder intensief jaarlijks project is.